Konsten att göra intryck – ny bok av Angela Ahola
24 aug 2016
Inom loppet av några sekunder har andra skapat sig en bild av hurdana vi är.
Alla relationer, både jobb- och privata, börjar med ett första intryck. Oavsett om vi möts öga mot öga, via sociala medier, telefon eller mejl – så börjar alla relationer med ett kritiskt ögonblick då flera viktiga bedömningar äger rum. Det är den stund då det avgörs om andra kommer att vilja samarbeta med oss, anställa eller dejta oss, köpa något eller låta sig ledas av oss.
Angela Ahola är doktor i psykologi och specialiserad på socialpsykologi. Hon får ofta agera sakkunnig i både kända brottsmål och i media. Nu är hon aktuell med boken Konsten att göra intryck där hon skriver om några av våra mest underskattade framgångsprinciper, baserat på neuropsykologi och socialpsykologi som flätas samman med dagens kommunikationstrender, sinnesmarknadsföring och köpbeteendeforskning.
I boken berättar Angela Ahola om hur vi skapar ett första intryck och vad det är som styr andras uppfattning om oss. Vad ger oss inflytande och hur vinner vi den avgörande tilliten? Hur skapar vi rätt förutsättningar för en god relation? Och om det blir fel går det att rädda ett dåligt första intryck?
Angela Ahola är även en mycket uppskattad föreläsare både inom näringslivet och den akademiska världen. I sina föreläsningar svarar hon på frågor om varför vi gillar och litar på vissa personer, vad som får oss att känna oss trygga med en organisation och varför vi väljer just en och inte en annan produkt. För företag handlar det om att vinna förtroende och konkurrensfördelar genom sin personal, produkt och varumärke.
På Bokmässan hör du Angela Ahola berätta om konsten att göra intryck torsdag 22 september kl. 13.50 i Kvinnligtalare.se:s monter E04:09 (mittemot den stora scenen för Hälsa&Livsstil).