10 tips för dig som vill börja föreläsa
21 maj 2018
Hur blir man föreläsare? En fråga som vi ofta får, från den som vill börja föreläsa, och som inte har ett kort svar. Det finns ingen 3-årig talarskola som diplomerar dig till föreläsare. Det enkla svaret är: har du något att säga som andra vill betala för att lyssna på – ja då kan du bli föreläsare. Att skapa sig ett namn som föreläsare handlar såklart främst om att leverera på scen, men också om att bygga ett varumärke utanför hörsalen.
10 tips för dig som vill börja föreläsa:
1. Vad ska du föreläsa om? Vem är du, vad kan du, vad vill du tala om – och för vem? Utgå från din kompetens eller dig som person. Våga avgränsa dig till en tydlig, och gärna unik, nisch som gör det lätt för kunden att hitta och komma ihåg dig. Dina föreläsningar ska såklart baseras på din kunskap men gör gärna en omvärldsanalys på vilka ämnen som är efterfrågade just nu. Här hittar du en lista på de mest populära föreläsningsämnena hos oss.
2. Vem ska betala för din föreläsning? Okej du vet ditt ämne. Men vem ska betala för att lyssna på din föreläsning? Du kan välja att själv arrangera öppna föreläsningar där privatpersoner köper biljetter, men det är ofta ganska tidskrävande. Professionella föreläsare väljer oftast istället att fokusera på ett ämne som återspeglar ett behov hos företag och organisationer – eller ett ämne som ligger i tiden. Det är företag, kommuner och myndigheter intresserade att betala för. Så se hur du kan skruva ditt ämne och föreläsningsmaterial till att möta kundens behov. Vem som sitter i publiken och vem som ska betala behöver inte alltid vara samma sak (exempelvis skolelever vs kommunen).
3. Testa testa testa Är man helt ny som föreläsare så måste man komma ut och träffa en publik och skaffa sig erfarenhet. Den som vill börja föreläsa får oftast köra föreläsningar gratis/för en liten peng i sitt nätverk. Hör av dig till din lokala skola, en tidigare arbetsplats, Rotary, föreningar, näringslivskontoret eller gör ett inlägg på Facebook där du erbjuder din nya föreläsning gratis i utbyte mot utvärdering. Det är svårt att sälja en produkt som inte är färdig så missa inte det här steget – fokusera på att testa materialet, få feedback och samla in referenser.
4. Utvärdera dig själv Genom att utvärdera ditt material och dig själv tillsammans med publiken kan du tidigt jobba bort nybörjarmisstag och skapa en föreläsning som landar bra hos mottagaren. Be aldrig om feedback muntligt – då säger de oftast bara snälla saker. Maila arrangören efteråt eller ge hela publiken en enkät med korta frågor om vad som var bra, mindre bra och om något var svårt att förstå sig på. Vid anonym utvärdering vågar folk även ge negativ feedback (den positiva får du ändå). Skruva på din föreläsning, testa och utvärdera igen. Och – i din iver att få föreläsa, gör inte misstaget att ta uppdrag som du inte är lämpad för. Det är viktigt med självinsikt och att ta reda på kundens behov.
5. Lyssna på framgångsrika talare Gå på enskilda föreläsningar eller gärna större events med många talare och studera hur de gör. Början, slut, publikkontakt, interaktion, skratt, frågor – vad funkar. På YouTube finns massor av gratis föreläsningar att ta del av och inspireras av, tex Tedx Talks. Den som verkligen vill lyckas som talare måste ha förmågan att fånga människor.
6. Vässa din retorik Att ha något att säga är en sak – att få publiken att lyssna är en annan. Det räcker inte med att veta mycket om ett ämne utan du måste också kunna förmedla kunskapen så att det väcker intresse. Man måste inte vara en entertainer, men däremot en bra pedagog. När du ska börja föreläsa – läs på om hur man bygger upp en föreläsning, gå en retorikkurs och kanske till och med bli coachad i kroppsspråk. Här får du tips på hur du talar så att andra vill lyssna samt hur du kan variera rösten för att skapa intresse.
7. Skapa en egen plattform där du kan kommunicera dina tjänster, föreläsningar och varumärke. En hemsida är ett måste, kanske även blogg. Komplettera med de kanaler i sociala medier som bäst passar ditt varumärke och där din målgrupp finns, tex Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Håll ditt CV på LinkedIn uppdaterat. Och våga berätta för omvärlden om din kunskap och dina föreläsningar!
8. Proffsigt material Ta hjälp av någon för att fotografera dig och filma dina föreläsningar. Proffsiga pressbilder ger ett bra intryck för potentiella kunder och ökar dina chanser att synas i media. Och materialet kan du använda i dina egna kanaler eller YouTube. Att kunna länka till ett filmklipp där du är ”in action” är otroligt värdefullt.
9. Ditt personliga varumärke gör dig efterfrågad. Vill du komma fram i bruset av talare och försörja dig som föreläsare så måste du jobba på ditt personliga varumärke. Det gäller att synas i rätt sammanhang och nå ut brett så att man blir efterfrågad. Arbeta med PR, serva journalister med det som de vill ha, bli krönikör i branschrelevant tidning, erbjud dig som expert för TV och radioredaktionerna, gå på nätverksträffar och bjud på din kunskap både online och offline. Att lyssna på kunderna och uppträda professionellt är såklart också en självklarhet om man vill etablera sig i branschen.
10. Fler skyltfönster När du är varm i kläderna, försök att finnas med i så många sammanhang som möjligt där kunder letar föreläsare. Kontakta alla talarförmedlingar med proffsigt material och lägg gärna även en slant på de förmedlingar där du får direktkontakt med kunder. En talarförmedling kan hjälpa dig att få fler uppdrag och de föreslår dig som talare utifrån ditt tema även om kunden inte specifikt har frågat efter dig. Även om du inte skulle bli bokad för en enda föreläsning hos en talarbyrå så har du fått värdefull marknadsföring som bygger ditt varumärke ytterligare.
Fler tips för dig som vill börja föreläsa delar vi gemensamt i vår slutna nätverksgrupp för kvinnliga föreläsare på Facebook. Gå gärna med!
Lycka till!